Vrijdag 8 november

Rom 15, 14-21. Het dienstwerk van Paulus

14 Broeders en zusters, ik ben ervan overtuigd dat u best zelf in staat bent om elkaar van advies te dienen, want u bent vol goede bedoelingen en u hebt een rijke kennis van zaken. 15 Toch heb ik u soms met een zekere vrijmoedigheid geschreven, om u een en ander in herinnering te brengen, uit de kracht van de genade die mij door God is geschonken. 16 Hij heeft mij bestemd voor de heilige dienst van Christus Jezus onder de heidenen, om het evangelie van God te bedienen, om Hem de heidenen aan te bieden als een welkome gave, geheiligd door de heilige Geest. 17 Hierop mag ik mij in Christus Jezus bij God beroemen. 18 Want ik durf over niets anders te spreken dan over wat Christus door mij tot stand heeft gebracht voor de bekering van de heidenen, door woord en daad, 19 door machtige wondertekenen, in de kracht van de Geest van God. Zo heb ik van Jeruzalem en omstreken tot Illyrië de prediking van het evangelie van Christus voltooid. 20 Alleen was het voor mij een erezaak om het evangelie niet te verkondigen waar de naam van Christus reeds genoemd was, om niet te bouwen op een fundament dat door anderen was gelegd. 21 Er staat immers geschreven: Zij die geen boodschap over Hem hebben vernomen, zullen zien; zij die niet van Hem hebben gehoord, zullen tot inzicht komen.

Paulus weet heel goed dat hij het niet is die de christelijke gemeenschap van Rome heeft gesticht en toch voelt hij zich verplicht om het evangelie ook daar te verkondigen, in de hoofdstad van het Romeinse rijk. Overigens is de prediking van het evangelie zijn echte trots. Echter, voegt hij eraan toe: “was het voor mij een erezaak om het evangelie niet te verkondigen waar de naam van Christus reeds genoemd was”. Met deze woorden die de apostel tot de christenen van Rome richt, lijkt hij de hele kerk, alle christelijke gemeenschappen, te willen herinneren aan de opdracht van een nieuwe communicatie van het evangelie, zowel in de landen die al lang christelijk zijn als in die landen waar het evangelie pas kort geleden is gekomen. Het is nodig om overal in de wereld opnieuw bij Jezus te beginnen, ook in deze wereld van het derde millennium. De missie van de kerk staat nog maar aan het begin. Voor ons staat die zending aan het begin omdat er vele bladzijden van het evangelie zijn die wij in hun diepere betekenis moeten begrijpen: zoals de bladzijden over de vrede en over de liefde voor de vijanden. De concentratie op organisatorische thema’s en problemen brengt soms het risico met zich mee dat het ons afhoudt van het primaat van de communicatie van het evangelie, terwijl die de “erezaak” is van Paulus en de erezaak moet worden van de kerk van vandaag. Er zijn veel delen van de wereld – denken we maar aan het grote Azië – waar het evangelie nog verkondigd moet worden. Dit is een van de grote uitdagingen die de christenen van vandaag uit deze brief van Paulus aan de Romeinen moeten aannemen. De apostel, die er trots op is dat hij niemand gedoopt had, vatte de prediking van het evangelie aan de heidenen op als een ‘priesterlijk dienstwerk’: terwijl hij het evangelie verkondigde, bood hij hun die het ontvingen aan God aan.

Gebed van het heilig kruis

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s